Το θεώρημα του Αρνώ Αμαλρίκ

Posted: Ιανουαρίου 23, 2011 in ΙΣΤΟΡΙΑ
Ετικέτες:, ,

Απο τον Philippus Claudius

Το 1209 η Γαλλία ταλανιζόταν από την αίρεση των Καθαρών που πρέσβευαν ότι υπάρχουν δύο Θεοί και όχι ένας: ο υλικός Θεός και ο άϋλος Θεός (παρόλο που αναγνώριζαν την ίδια σημαντικότητα και στους δύο). Αυτό βέβαια θορύβησε το Βασιλιά της Γαλλίας που ζήτησε τη συνδρομή του Πάπα για να «καθαρίσει» τη Γαλλία από τους Καθαρούς που είχαν το προπύργιό τους στις πόλεις του Νότου.Κατά τη διάρκεια του διωγμού τους, συνέβη στην πόλη Μπεζιέ κάτι που με ώθησε να γράψω αυτό το άρθρο.
Οι κάτοικοι της Μπεζιέ (Καθολικοί και Καθαροί) αρνήθηκαν να ανοίξουν τις πύλες της πόλης στους σταυροφόρους, επικεφαλής των οποίων είχε οριστεί από τον Πάπα ο ηγούμενος Αρνώ-Αμαλρίκ. Όταν υποχώρησαν οι πύλες, ένας σταυροφόρος τον ρώτησε πώς θα ξεχώριζαν τους Καθολικούς από τους Καθαρούς, κι αυτός απάντησε: «Σκοτώστε τους όλους. Ο Θεός σίγουρα ξέρει ποιοι είναι οι δικοί του». Το αποτέλεσμα ήταν 20000 νεκροί σε μία μέρα.
Είναι κοινός τόπος πλέον ότι τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία έχουν γίνει στο όνομα της θρησκείας. Ξεκινώντας από αναίμακτα γεγονότα, όπως η καταστροφή μνημείων της Αρχαίας Ελλάδας και η κατάργηση των Ολυμπιακών Αγώνων από τους Βυζαντινούς, με τη δικαιολογία ότι ήταν ειδωλολατρικά απομεινάρια και φθάνοντας στις γενοκτονίες λαών, στο κυνήγι των μαγισσών και σε αιματηρές συρράξεις ανά τον κόσμο.
Οι θρησκείες πάντα αντιμάχονταν η μία την άλλη για να αποκτήσουν τα πρωτεία και την παντοδυναμία. Άλλες θρησκείες έσβησαν και χάθηκαν στη λήθη επειδή είχαν γεράσει κι άλλες ποδοπατήθηκαν βίαια γιατί οι νέες ήταν πιο δυνατές και πιο ευέλικτες. Οι θρησκείες πάντοτε εκμεταλλεύονταν τα μύχια πάθη των ανθρώπων, την τάση τους για φανατισμό και μισαλλοδοξία. Να μισείς το δόγμα του άλλου, όπως μισείς το χρώμα του, την εθνικότητά του, τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, μέχρι και την ομάδα που υποστηρίζει.
Η Εκκλησία πιθανόν δεν ξεκίνησε με τέτοιους σκοπούς. Στην πορεία όμως, και μάλιστα αρκετά σύντομα, έδειξε ότι δεν ανεχόταν παραστρατήματα και παρεκκλίσεις. Τα απολωλότα πρόβατα έπρεπε να γυρίσουν πίσω στη μητέρα Εκκλησία ή αλλιώς να εξολοθρευτούν. Αυτό εμπότισε την Εκκλησία σε τέτοιο βαθμό ώστε να δίνει στους λειτουργούς της το αίσθημα ότι ήταν κι αυτοί μικροί θεοί που μπορούσαν να παίρνουν αποφάσεις δίκαιες για αυτούς και για το κοινωνικό σύνολο. Είναι αυτό που ονόμασα «Το θεώρημα του Αρνώ-Αμαλρίκ», ότι δηλαδή κάποιος μπορεί να νομιμοποιήσει οποιοδήποτε έγκλημα διαπράττει κατά της ανθρωπότητας εφόσον περιβάλει την απόφασή του με το ένδυμα της θεϊκής κρίσης.
Έχουν υπάρξει πολλοί Αρνώ-Αμαλρίκ στην πάροδο της ιστορίας και αδιαμφισβήτητα θα υπάρξουν κι άλλοι. Το θέμα είναι να αναρωτηθούμε γιατί τους ακούμε. Εφόσον το δόγμα της Εκκλησίας είναι η αγάπη, η αποδοχή της διαφορετικότητας και η συμπόνια, γιατί δεν το εφαρμόζουμε; Νομίζω ότι είναι χρέος όλων να κρίνουν που αποσκοπούν οι νουθεσίες των θρησκευτικών αρχών μιας κοινωνίας και να εξετάζουν με ένα πιο διερευνητικό μάτι ποιοι θέλουν πραγματικά να συμβάλουν στη βελτίωσή της και ποιοι έχουν απώτερους, πιο σκοτεινούς σκοπούς. Στον άνθρωπο δόθηκε το φως κι όχι το σκοτάδι. Ας διαλέξει επιτέλους.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s