Η ιστορία ενός υπερφίαλου πλοίου: Τιτανικός – 99 χρόνια μετά

Posted: Απριλίου 16, 2011 in ΙΣΤΟΡΙΑ
Ετικέτες:, ,

Από τον Philippus Claudius

Σαν χθες πριν 99 χρόνια, στις 14 Απριλίου του 1912, συνέβη το διασημότερο ναυάγιο όλων των εποχών. Δεν ήταν το πιο πολύνεκρο…Μετά από αυτό ακολούθησαν άλλα που είχαν πενταπλάσιους νεκρούς. Ο Τιτανικός όμως έμεινε στην ιστορία ως το πιο τραγικό θαλάσσιο δυστύχημα και ως σύμβολο της ανθρώπινης αλαζονείας.

Η White Star Line, η πλοιοκτήτρια εταιρεία του J. Bruce Ismay, είχε αποδυθεί σε έναν τιτάνιο αγώνα για να κατασκευάσει τρία πλοία (με ναυαρχίδα τον Τιτανικό) που όμοιά τους δεν είχε ξαναδεί  η ανθρωπότητα. Με μήκος 269 μέτρα, αποτελούσε ένα γίγαντα που πολλοί αρέσκονταν να αποκαλούν αβύθιστο. Το παρθενικό του ταξίδι από την Αγγλία στις ΗΠΑ διαφημίστηκε τόσο που πλήθος πλουσίων έσπευσαν να ταξιδέψουν πάνω του. Το πλοίο διέθετε γήπεδο του σκουός, γυμναστήριο, τέσσερα ασανσέρ και πολυτελείς χώρους. Ο Ismay όμως, προκειμένου να εντυπωσιάσει τους επιβάτες του με ένα ευρύχωρο και αριστοκρατικό κατάστρωμα, όπου οι επιβάτες θα μπορούσαν να κάνουν τον περίπατό τους, αρνήθηκε να εξοπλίσει το πλοίο με παραπάνω από 20 σωσίβιες λέμβους, για να μην πιάνουν περιττό χώρο.

Το πλοίο ξεκίνησε με  2223 επιβάτες και πλήρωμα όταν οι σωσίβιες λέμβοι έφθαναν μόνο για 1178 ανθρώπους. Αυτό σήμαινε ότι σε ενδεχόμενο ατυχήματος, χίλιοι και πλέον άνθρωποι ήταν απλώς καταδικασμένοι. Στις 23:40 εκείνης της μέρας, συγκρούστηκε με ένα παγόβουνο στον Ατλαντικό Ωκεανό. Παρ’ όλες τις προσπάθειες που έγιναν να αποφύγει την σύγκρουση, (πίσω ολοταχώς, στροφή αριστερά) το μοιραίο δεν άργησε να γίνει καθώς το πλοίο είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα (αν και όχι τη μέγιστη όπως λέγεται) γιατί ήθελαν να φτάσουν στο λιμάνι της Ν.Υόρκης πιο γρήγορα από το αναμενόμενο. Το παγόβουνο έσκισε το κύτος του πλοίου, ξεκινώντας από την πλώρη, όπου κατέστρεψε 6 στεγανά μέρη του πλοίου επιτρέποντας την εισροή υδάτων στο σκάφος από μια σχισμή μήκους 90μ. Το πλοίο είχε σχεδιαστεί έτσι ώστε ακόμα και αν πλημμύριζαν 4 στεγανά να μπορούσε να επιπλεύσει, όχι όμως 6, όπως έγινε. Ο Τιτανικός βυθίστηκε δύο ώρες και σαράντα λεπτά αργότερα.

Δεν μας ενδιαφέρει εδώ γιατί βυθίστηκε ο Τιτανικός. Υπάρχουν θεωρίες ότι το πλοίο θα μπορούσε να είχε σωθεί. Το ερώτημα όμως παραμένει: Γιατί έπρεπε να πεθάνουν 1517 άνθρωποι στα παγωμένα νερά των Ο βαθμών Κελσίου; Πολλές βάρκες με χωρητικότητα 40, 47 και 65 θέσεων κατέβηκαν στο νερό με πολύ λιγότερο κόσμο από ό,τι θα μπορούσαν. Μία μάλιστα είχε μόλις 12 άτομα. Μόνο δύο βάρκες γύρισαν πίσω για να περισυλλέξουν νεκρούς αλλά ήταν πολύ αργά. Η υποθερμία έστειλε στον υγρό τάφο όλους εκτός από 6.

Φταίει το παγόβουνο; Το παγόβουνο είναι απλώς ένα παγόβουνο που περιφέρεται μέσα στους ωκεανούς. Φταίει η ελαττωματική κατασκευή του Τιτανικού; Πράγματι παρατηρήθηκαν ατέλειες που ίσως να συνετέλεσαν στη γρήγορη βύθισή του. Νομίζω όμως ότι αυτό που έφταιγε για την εκατόμβη των θυμάτων ήταν η ανθρώπινη αλαζονεία, η ακλόνητη πεποίθηση ότι αυτό το δημιούργημα ήταν ανίκητο και ότι θα μπορούσε να περάσει αλώβητο από κάθε δοκιμασία. Στην πρώτη όμως δοκιμασία, καταστράφηκε. Ο Τιτανικός υπήρξε ο Πύργος της Βαβέλ του 20ου αιώνα. Σε τελική ανάλυση, αν θέλουμε να γίνουμε θεοί, ας προσπαθήσουμε να είμαστε πιο σοφοί.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s